Zo vervang je zelf je autoband!

Wanneer je tijdens het rijden een luide knal hoort weet je eigenlijk al wel hoe laat het is, een lekke band. Dit is altijd zeer vervelend, en komt altijd ongelegen. Hier kun je niks aan doen, maar je kunt de last wel zoveel mogelijk beperken door je hierop voor te bereiden. Een reservewiel is de beste optie, mocht je dit niet kunnen of willen dan is een thuiskomertje ook een optie. Uiteraard moet je dan wel weten hoe je een band moet vervangen, anders kom je alsnog nergens. In deze blog leggen we uit hoe je dat doet.

Een kapotte autoband

De grootste oorzaak van pech onderweg is een lekke band. Waar veel mensen vaak denken dat een scherp voorwerp hier de oorzaak van is hoeft dit niet altijd zo te zijn. Ook door slecht onderhoud of problemen met andere onderdelen kan je een lekke band krijgen. Hieronder zetten we de meest voorkomende oorzaken op een rij:

  • Botsing met een stoeprand
  • Een scherp voorwerp dat in de band terecht komt
  • Een te lage of te hoge bandenspanning
  • Overbelasting van de band
  • Het verkeerd monteren van de band
  • Versleten schokdempers
  • Speling op de wiellagers
  • Versleten banden
  • Verkeerde band in het verkeerde seizoen

Het beste is om zo snel mogelijk actie te ondernemen bij een lekke band. In veel gevallen heb je ook weinig andere keus. Maar ook als je tijdelijk nog kunt rijden met een lekke band is het verstandig om zo snel mogelijk je band te vervangen. Dit is namelijk altijd veiliger.

Zelf je autoband vervangen Voordat je begint met het vervangen van je autoband is het belangrijk om op een veilige plek te staan. Als dit niet het geval is moet je hier heel voorzichtig naartoe proberen te rijden. Probeer ook altijd een veiligheidshesje aan te doen, en eventueel een gevarendriehoek te plaatsen. Verder moet je er altijd voor zorgen dat je op een vlakke ondergrond staat. Daarnaast moet je het juiste gereedschap hebben. Je hebt sowieso een krik, reserveband, schroevendraaier en een kruissleutel nodig. Mocht het zo zijn dat je een velg met diefstalbeveiliging hebt, heb je ook een slotbout nodig om de moer los te draaien. Nu kun je daadwerkelijk de band gaan vervangen. Hieronder staat een stappenplan, wat uiteraard een basisplan is. Zorg er allereerst voor dat je auto op een egale ondergrond staat, zodat hij niet weg kan rollen. Zet de auto in de versnelling en plaats de handrem erop. Tenzij je een automaat hebt natuurlijk, dan zet je hem in de P-stand. Draai de wielmoeren alvast een beetje los, je kunt meer kracht zetten als de auto nog niet is opgekrikt. Haal voor je eigen veiligheid altijd eerst het reservewiel uit de auto, en krik hem pas daarna op. Zet de krik zo dicht mogelijk bij de band die je gaat vervangen. Zorg dat de band helemaal los is van de grond. Nu kun je daadwerkelijk beginnen met het verwijderen van het wiel, door de wielmoeren los te draaien en het wiel te verwijderen. Begin vervolgens met het monteren van het nieuwe wiel, wat hetzelfde werkt maar dan in omgekeerde volgorde. Draai de wielmoeren alvast aan met de hand. Wanneer de auto weer volledig op de grond staat kun je het wiel kruislings vast zetten. Controleer nu of alles goed zit, als dit zo is kun je je weg weer veilig vervolgen!

Heb je verdere vragen over de onderdelen van bovengenoemde auto's, over de verschillende onderdelen/artikelen of wil je gewoon advies? Neem gerust contact met ons op. Dit kan via whatsapp, de chat, de mail of over de telefoon.


16-april-2020 | Benny's Weetjes | Bogijn Automotive

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je niks missen van Bogijn Automotive? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Kosteloos, altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes en onze kortingsacties.


Laagste prijsgarantie

Vind je het onderdeel ergens anders goedkoper inclusief verzendkosten? Dan krijg je het verschil terug + nog eens 10% korting als bedankje!
Kijk hier hoe het werkt!

Ik begrijp het

Om je zo goed mogelijk van dienst te zijn, maakt Bogijn.nl gebruik van cookies. Meer info

CHAT