Temperatuur in de auto

De temperatuur in jouw auto hangt voor een groot deel af van het klimaat waarin de auto zich bevindt. Bij een warm klimaat is het belangrijk om de auto koel te houden. In de auto bevinden zich temperatuursensoren en een temperatuurmeter. In deze blog leggen we je alles hierover uit. 

Temperatuur verlagen in de auto
Dit kun je doen om de temperatuur in de auto snel te verlagen:

  • zet de airconditioning op de koudste stand;
  • de blower op maximaal; 
  • schakel de recirculatiestand in. 

Zodra er koude lucht uit de airconditioning komt, sluit je de ramen.

Rijden bij warme temperaturen: 
Wij raden je aan om bij het parkeren van jouw auto een plekje te zoeken in de schaduw. Een zonnescherm kan helpen om de warmte buiten te houden. Open verder de ramen voordat je begint met rijden. De warmte kan op deze manier de auto verlaten.

De motor van je auto kan oververhit raken. Het is daarom belangrijk om de temperatuurmeter in de gaten te houden. Als je opmerkt dat de motor steeds warmer wordt, dien je een versnelling terug te schakelen en meer toeren te draaien. Zet de airco uit en doe de warme kachel en blower aan, ook al is dit misschien wel het laatste wat je wilt. De motor kan zo zijn overtollige warmte kwijt.

Temperatuurmeter 

Om de temperatuur van de koelvloeistof te meten, wordt een temperatuurmeter gebruikt. De meter kan aangeven wanneer de koelvloeistof oververhit, warm of koud is. 

Temperatuurmeter geeft een hoge temperatuur aan
De motor kan oververhit raken. Het wijzertje op de temperatuurmeter geeft dan een hoge temperatuur aan. Echter, kan het ook zijn dat koelvloeistof vrijkomt. Dit komt dan voort uit een lek of verdamping van de radiator. Daarnaast kan het zijn dat de thermostaat kapot is. Het is dan van belang om de koelvloeistof temperatuur schakelaar te vervangen.

Als laatste kan het zijn dat de pakking van de waterpomp defect is. Indien de waterpomp niet goed werkt, dient de waterpomp vervangen te worden.

De temperatuurmeter in de auto blijft een hoge temperatuur aangeven 
Geeft de temperatuurmeter een veel te hoge temperatuur aan, dan is de motor oververhit. In dit geval open je de ramen en dien je de airconditioner uit te schakelen. Neemt de oververhitting niet af? Dan moet je kachel zo hoog mogelijk aanzetten. . 
Als de eerder genoemde aanbevelingen niet werken, raden we je aan om de auto even langs de kant te zetten. Doe dit voorzichtig en let hierbij op andere weggebruikers.

Als je met de auto eenmaal langs de weg staat, dien je de motorkap te openen. Wacht vervolgens tot de auto is afgekoeld. Open nooit de radiateurdop als de motor nog warm is. Er kan koelvloeistof vrijkomen waardoor je brandwonden kunt oplopen. 

Breng de auto direct naar een monteur als de motor is afgekoeld. Die kan vervolgens een diagnose vaststellen. Vooral in warme klimaten zijn auto’s gevoelig voor oververhitting. In steden zoals Los Angeles, Phoenix en Atlanta komt oververhitting van de motor veel voor. 

Temperatuurmeter geeft een lage temperatuur aan
De temperatuurmeter geeft altijd een lage temperatuur aan nadat je de auto hebt gestart. Als de temperatuurmeter een lage temperatuur blijft aangeven, moet er naar gekeken worden. Deze dient dan eventueel vervangen te worden.

Het kan voorkomen dat de thermostaat in het voertuig open blijft staan. Als dit het geval is, kan de motor te koud worden waardoor de temperatuur daalt. De thermostaat dient dan vervangen te worden. 

De temperatuurmeter is dus een belangrijk hulpmiddel in jouw voertuig. Voor vragen over de temperatuurmeter en andere vragen, kun je altijd contact met ons opnemen. 

Temperatuursensor

Er zijn verschillende temperatuursensoren in een auto aanwezig. Om je hier een beter beeld van te geven, hebben wij hieronder enkele van deze sensoren voor je opgesomd:

  • Olietemperatuur
  • Interieur- . buitenlucht en aangezogen luchttemperatuur
  • Uitlaatgastemperatuur
  • Koelvloeistoftemperatuur
  • Batterijtemperatuur

De bovengenoemde sensoren geven de regeleenheid van het desbetreffende systeem informatie. Om wat duidelijker te maken om wat voor informatie het gaat, nemen we het motorregelapparaat als voorbeeld. 

Een motorregelapparaat gebruikt het signaal van de koelvloeistoftemperatuur om de ontsteking, inspuiting, stationairregeling, EGR werking en eventueel de ventilator aansturing aan de hand van de temperatuur te veranderen. 

Indien de temperatuur laag is, vindt er ‘inspuit verrijking’ plaats en wordt de EGR aangestuurd om de motor sneller op de juiste temperatuur te brengen. Bij een hogere temperatuur schakelt de regeleenheid het relais van de koelventilator in. 

Er bestaan ook beveiligingssensoren die zonder elektronica functioneren. 

Een defecte koelvloeistof temperatuursensor kan door de foutherkenning van het regelapparaat, en de hieruit voortvloeiende noodoplossing op verschillende manieren opvallen.
 
Regelmatige voorkomende symptomen zijn:

  • verhoogd stationair toerental;
  • verhoogd brandstofverbruik;
  • slecht startgedrag.

 

14-januari-2020 | Benny's Weetjes | Bogijn Automotive

 

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je niks missen van Bogijn Automotive? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Kosteloos, altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes en als eerste op de hoogte van onze kortingsacties.


Laagste prijsgarantie

Vindt je het onderdeel ergens anders goedkoper inclusief verzendkosten? Dan krijg je het verschil terug + nog eens 10% als bedankje!
Kijk hier hoe het werkt!

Ik begrijp het

Om je zo goed mogelijk van dienst te zijn, maakt Bogijn.nl gebruik van cookies. Meer info

CHAT