Zo vervang je zelf je wiellager

Dat een auto vooruit kan gaan komt in eerste instantie door een aantal onderdelen, waarvan de wiellagers misschien wel de belangrijkste zijn. Het zijn in feite twee kleine kogels met de grote taak om de wielen met zo min mogelijk wrijving te laten draaien. Daarnaast ondersteunen de wiellagers ook het gewicht van de auto. In deze blog gaan we kort in op de werking van de wiellagers, hoe en wanneer ze kapot gaan en vooral hoe je ze zelf kunt vervangen.

Wat is de functie van een wiellager?

Een wiellager zorgt er simpelweg voor dat het wiel van de auto kan ronddraaien. In feite bestaat een wiellager uit twee aparte ringen die om elkaar heen kunnen draaien. Hiertussen zitten kogels, waardoor de ringen los van elkaar kunnen draaien. De wiellager zit in de wielnaaf. Hieraan zijn ook het wiel en de band bevestigd. Het gewicht van de auto rust ook op de wielnaaf tijdens het rijden. Door het vet dat hier in zit kan alles op een goede manier draaien.

Hoe en wanneer gaat een wiellager kapot?

Wiellagers zijn aan slijtage onderhevig, met name omdat ze tijdens het rijden zwaar belast worden. Taps toelopende lagers moeten elke 50.000 kilometer (soms eerder) worden onderhouden, afgedichte wiellagers gaan langer mee zonder onderhoud. Echter zal het smeermiddel in de wiellager splitsen, waardoor de wiellager uiteindelijk niet meer zal werken. 

Je kunt dit deels zelf voorkomen, omdat bepaalde zaken de slijtage van de wiellagers kunnen versnellen. Slecht onderhoud, een agressieve rijstijl, vuil wegen en een mindere kwaliteit van omliggende onderdelen beïnvloeden de staat van de lagers negatief. Probeer dit dus zoveel mogelijk te voorkomen. 

Je kunt een kapotte wiellager vaak zelf herkennen, hoewel de symptomen niet altijd direct zullen optreden en de wiellagers niet gelijktijdig slijten. De symptomen worden meestal steeds duidelijker. Het eerste symptoom is een grommend geluid uit de hoek van de auto wanneer je harden 25/30 km per uur rijdt. Dit geluid wordt opvallender als de auto leunt naar de kant waar het probleem zich bevindt. Ten tweede kan het stuurwiel trillen. Ten derde kan er een slijpend geluid afkomstig zijn van een van de wielen. Dit ligt meestal aan de remmen, maar zou ook kunnen duiden op een probleem met een wiellager. Tot slot is snelle slijtage van de banden een mogelijk teken dat de wiellager(s) niet meer goed werken. Doorrijden met een kapotte wiellager vergroot het risico op schade aan andere onderdelen en raden we dus niet aan. Onderneem zo snel mogelijk actie.

Allereerst moeten we zeggen dat een wiellager in de meeste gevallen worden vervangen door een professional. Zelf vervangen is uiteraard goedkoper, maar steeds moeilijker omdat je tegenwoordig vrijwel altijd een brug en specialistisch gereedschap nodig hebt. Mocht je zeker weten dat je zelf in staat bent om de wiellager te vervangen, kun je het filmpje hieronder bekijken.

Heb je nog vragen over de grote beurt, over de verschillende onderdelen/artikelen of wil je gewoon advies? Neem gerust contact met ons op. Dit kan via whatsapp, de chat, de mail of over de telefoon.


6-april-2020 | Benny's Weetjes | Bogijn Automotive

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je niks missen van Bogijn Automotive? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Kosteloos, altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes en als eerste op de hoogte van onze kortingsacties.


Laagste prijsgarantie

Vindt je het onderdeel ergens anders goedkoper inclusief verzendkosten? Dan krijg je het verschil terug + nog eens 10% als bedankje!
Kijk hier hoe het werkt!

Ik begrijp het

Om je zo goed mogelijk van dienst te zijn, maakt Bogijn.nl gebruik van cookies. Meer info

CHAT