Zo vervang je zelf je remklauw

Remklauwen zijn een belangrijk onderdeel van het remsysteem. Bovendien kun je met een remklauw het uiterlijk van je auto een flinke upgrade geven aangezien het een opvallend onderdeel. Bijvoorbeeld een rode remklauw zal goed te zien zijn en dit geeft je auto een sportieve en mooie look. Remklauwen zijn wel onderhevig aan slijtage en je kunt dus een nieuwe willen vanwege het uiterlijk. Daarom vertellen we je in deze blog hoe je zelf je remklauw vervangt.

De functie van een remklauw

Zoals al gezegd maakt een remklauw onderdeel uit van het remsysteem. De werking is in principe vrij eenvoudig. Je trapt het rempedaal in, waardoor de remvloeistof via de hoofdremcilinder naar de zuigers in de remtang gaat. Deze worden naar buiten gedrukt waardoor de remblokken tegen de remschijf aandrukken. Hierdoor komt je auto uiteindelijk tot stilstand. Bij elke auto kun je de remklauwen zien zitten, wat er ook voor zorgt dat je met een remklauw het uiterlijk van je auto zoveel kunt veranderen. Hij zit altijd bij de remschijven gemonteerd, aan de bovenkant of aan de onderkant. Dit is per auto verschillend. 

Een kapotte of versleten remklauw

Zoals al genoemd kan een remklauw dus slijten en uiteindelijk kapot gaan. Of hij gaat acuut kapot, dat is natuurlijk ook altijd mogelijk. Daarvoor zijn een aantal oorzaken aan te wijzen, buiten simpelweg het verloop van tijd. Hieronder hebben we de meest voorkomende oorzaken op een rij gezet.

  • Strooizout. Het strooizout die in Nederland op de wegen wordt gegooid bij slecht weer in de winter is niet goed voor de remwerking voor de auto, en ook zeker niet voor de remklauwen. Dit zout vreet aan het materiaal waarvan de remklauw is gemaakt. Deze slijten hierdoor sneller.
  • Vocht en vuil hebben slechte invloed op de staat van de remklauwen. Door vocht wordt corrosie veroorzaakt en door vuil kunnen de zuigers en geleidepennen niet meer vrij bewegen. Dit kan zorgen voor blokkering. Ook je remvloeistof niet tijdig vervangen kan zorgen voor blokkering. 
  • Niet het juiste smeermiddel gebruiken, of zelfs helemaal geen smeermiddel gebruiken.
  • De wisselingen van het weer in Nederland. De rubberen stofkappen hebben hierdoor veel te leiden. Dit kan de remschijven krom trekken.
  • Versleten remschijven of remblokken. De zuiger moet hierdoor te ver uitschuiven in sommige gevallen wat kan leiden tot schuintrekken.
  • Het gebruik van de verkeerde remvloeistof.
  • Een agressieve rijstijl, en dan met name hard optrekken en remmen. Dit zorgt voor onnodige slijtage van de remonderdelen.

Een probleem met de remklauw brengt vaak een aantal symptomen met zich mee. Zo kan het dan langer duren voordat je auto tot stilstand komt bij het remmen, of je auto trekt dan naar één kant. Ook als het je meer kracht kost om het rempedaal in te drukken kan dit wijzen op problemen met de remklauw, net als wanneer de motor langzamer versnelt dan voorheen. Tot slot kan het zijn dat je een brandlucht ruikt na het remmen. Dit kan allemaal duiden op problemen met de remklauw.

Zelf je remklauw vervangen; stappenplan

Het is niet heel moeilijk om remklauw te vervangen, mits je beschikt over wat technische kennis en de juiste materialen. Een krik is bijvoorbeeld sowieso nodig. Hieronder hebben we stap voor stap uitgelegd hoe het vervangen van een remklauw werkt. Dit is natuurlijk een basisplan, bij elke auto kan het weer net iets anders zijn. Zorg er altijd voor dat je weet wat je doet, want als je iets net niet goed doet heb je geen optimale remwerking meer. 

  1. Je begint met het opkrikken van de auto, of je zet hem op een brug. De veiligheid is hierbij heel belangrijk, zeker wanneer je alleen werkt.
  2. Hierna haal je het wiel eraf, wat vaak heel makkelijk is.
  3. Nu kun je de remblokken verwijderen en de remzuiger terugdrukken in de cilinder.
  4. Maak vervolgens de remklauw los. Je begint met de bouten, daarna doe je de remleiding.
  5. Voordat je de nieuwe remklauw monteert raden we aan om eerst de andere onderdelen ook na te kijken, zoals remblokken, remschijven en rubbertjes. Deze hebben regelmatig ook schade opgelopen als de remklauw niet meer goed is.
  6. Monteer vervolgens de nieuwe remklauw, en daarna de andere onderdelen ook weer. 

Controleer de remwerking en vervolg weer veilig je weg!

Heb je nog vragen over de grote beurt, over de verschillende onderdelen/artikelen of wil je gewoon advies? Neem gerust contact met ons op. Dit kan via whatsapp, de chat, de mail of over de telefoon.

14-april-2020 | Benny's Weetjes | Bogijn Automotive

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je niks missen van Bogijn Automotive? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Kosteloos, altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes en onze kortingsacties.


Laagste prijsgarantie

Vind je het onderdeel ergens anders goedkoper inclusief verzendkosten? Dan krijg je het verschil terug + nog eens 10% korting als bedankje!
Kijk hier hoe het werkt!

Ik begrijp het

Om je zo goed mogelijk van dienst te zijn, maakt Bogijn.nl gebruik van cookies. Meer info

CHAT