Zelf je chassisveren vervangen, zo doe je het!

Een chassisveer of spiraalveer is een van de veren die in een auto zitten. Hiermee is het uiteraard een van de onderdelen van het veersysteem. Samen met de schokbreker zorgt de chassisveer voor de wegligging van de auto. Een chassisveer is echter onderhevig aan slijtage, en moet dus zo nu en dan vervangen worden. Hoe weet je wanneer het tijd is om de chassisveer te vervangen en hoe doe je dit dan? Dat lees je hier bij Bogijn in deze blog!

Waardoor gaat een chassisveer kapot?

Een chassisveer werkt zoals eigenlijk elke veer werkt; hij wordt gecomprimeerd onder de lading om vervolgens in zijn oorspronkelijke vorm terug te komen als de kracht is opgehaald. Ook vangen deze vering stoten tijdens het rijden op, door deze om te zetten in trillingen. Zonder chassisveer, en de rest van het veersysteem, zou je tijdens het rijden over bijvoorbeeld drempels heel oncomfortabel in de auto zitten. En niet alleen dat, het is ook heel slecht voor de motor en andere onderdelen van de auto. Doordat een chassisveer zoveel klappen opvangt is hij wel onderhevig aan slijtage. Hier is vrij weinig aan te doen. Een agressieve rijstijl kan het proces natuurlijk wel versnellen, en dan met name hard over drempels rijden. Je auto (te) zwaar beladen is ook nadelig voor de staat van de veren. Ook kan het zijn dat de veren tegen elkaar aanschuren en hierdoor sneller slijten. Voorwerpen op de weg zoals stenen kunnen schade veroorzaken aan de veren. Deze oorzaken hebben allemaal invloed op de hoogte van de veer. Als laatste kan vochtig weer en strooizout zorgen voor corrosie aan de chassisveer. De buitenkant van een chassisveer wordt overigens na een tijdje hoe dan ook aangetast door gebruik en vuil. 

Hoe weet je wanneer een chassisveer kapot is?

Zoals al uitgelegd zijn chassisveren aan slijtage onderhevig, en uiteraard kunnen ze ook acuut breken. Dit kan bij ongelukken maar komt het vaakst voor bij vorst. De auto wordt dan instabiel, je merkt dit vrijwel meteen. Chassisveren worden ook altijd meegenomen bij een APK keuring. Wanneer weet je nou dat je chassisveren niet meer naar behoren werken? Allereerst kun je een constant kloppend geluid horen tijdens het rijden. Ook kun je merken dat je de auto minder kunt besturen. Mocht een van deze twee dingen op jou van toepassing zijn, onderneem dan zo snel mogelijk actie. Niet alleen is het rijden met een kapotte chassisveer erg oncomfortabel, het is ook onveilig omdat de auto minder makkelijk bestuurbaar is. Bovendien heb je een groot risico op het helemaal breken van de veer waarmee je nog veel verder van huis bent. Je kan een defecte chassisveer met het blote oog zien, en anders hebben ze dit in een garage zo ontdekt. Het is overigens zo dat een chassisveer sowieso regelmatig vervangen moet worden, en in dat geval kun je dat natuurlijk ook zelf doen. 

Stappenplan om je chassisveer te vervangen

Chassisveren zijn prima zelf te vervangen, mits je natuurlijk beschikt over het juiste materiaal en wat technische kennis van de auto. Chassisveren zitten aan beide assen. Aan de achteras zijn ze het makkelijkst te vervangen. Hier zit hij apart van de schokdemper gemonteerd zodat je de auto maar een klein stukje hoeft op te krikken. Zorg dan dat het wiel los van de grond is. Dan is het simpelweg een kwestie van de veer loshalen en de nieuwe monteren. Zit het probleem met de chassisveer aan de vooras, dan is het iets gecompliceerder. Bekijk dan het basis stappenplan hieronder. 

 

  1. Begin met het opkrikken van de auto. Hierbij moet je goed opletten. Bij het sleutelen aan de vering van de auto is het heel belangrijk om altijd het juiste materiaal te gebruiken. Ongecontroleerd spanningsverlies van een veer kan namelijk heel gevaarlijke situaties opleveren. Gebruik voor de veiligheid daarom veerspanners, deze zijn vrij goedkoop aan te schaffen. 

  2. Nu kun je de wielen verwijderen, wat geen moeilijke opgave is.

  3. Vervolgens is de chassisveer zelf aan de beurt. Ook deze kun je simpelweg losmaken en verwijderen. In sommige gevallen zitten er andere onderdelen in de weg, die je uiteraard eerst tijdelijk moet verwijderen. 

  4. Nu kun je de nieuwe chassisveer monteren.

  5. Zet de veer op de juiste spanning en monteer alle onderdelen die je tijdelijk had verwijderd weer. Dan is de vervanging alweer gebeurd!

 

Overigens raden we meestal aan de tegelijkertijd met de chassisveer ook de schokdempers te vervangen. Dan ziet de ingreep er natuurlijk wel wat anders uit. 


Heb je nog vragen over de grote beurt, over de verschillende onderdelen/artikelen of wil je gewoon advies? Neem gerust contact met ons op. Dit kan via whatsapp, de chat, de mail of over de telefoon.

25-maart-2020 | Benny's Weetjes | Bogijn Automotive

 

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je niks missen van Bogijn Automotive? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Kosteloos, altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes en als eerste op de hoogte van onze kortingsacties.


Laagste prijsgarantie

Vindt je het onderdeel ergens anders goedkoper inclusief verzendkosten? Dan krijg je het verschil terug + nog eens 10% als bedankje!
Kijk hier hoe het werkt!

Ik begrijp het

Om je zo goed mogelijk van dienst te zijn, maakt Bogijn.nl gebruik van cookies. Meer info

CHAT