Zelf jouw draagarm vervangen, zo doe je het

Iedereen weet als het goed is wel wat een draagarm is. Het is een vrij essentieel onderdeel van de wielophanging en van de auto in zijn geheel. De functie van een draagarm is in principe simpel, deze zorgt ervoor dat de wielen verbonden zijn aan de ophanging of het carrosserie van de auto. Een draagarm kun je prima zelf vervangen, mits je hier de juiste kennis en materialen voor hebt. Benieuwd hoe je dit ongeveer moet doen? Dan ben je op de juiste plek, want je leest het hier bij Bogijn in deze blog!

De werking van een draagarm

Voordat we gaan kijken naar hoe je een draagarm het beste zelf kunt vervangen, kijken we eerst naar wat een draagarm ook alweer is en welke functie een draagarm heeft. Een draagarm is dus onderdeel van de wielophanging van een auto, die als functie heeft om de wielen aan de ophanging of het carrosserie van de auto op te hangen. Draagarmen hebben verder als functie om de kracht die vrijkomt tijdens het optrekken en remmen zo min mogelijk invloed te laten hebben op de stand van de wielen. Tijdens het rijden komen er grote krachten los die invloed hebben op de wielen. Zonder een draagarm zou een auto kunnen kantelen. Een draagarm is van staal en heeft een driehoekige vorm. Het heeft naast een massief deel ook rubbers en kogelkoppelingen. In principe gaat een draagarm zelf niet heel snel kapot omdat hij zo massief is, maar hij is wel aan slijtage onderhevig. Je hebt hier zelf vrij veel invloed op en kunt dit dus ook voor een deel zelf voorkomen. Vooral drempels, hobbels en kuilen hebben invloed op de staat van een draagarm. Wanneer je deze zoveel mogelijk probeert te vermijden en hier anders rustig overheen rijdt, zul je minder snel problemen met je draagarm krijgen. 

Wanneer moet je een draagarm vervangen?

Tenzij er acute schade optreed zal een draagarm zoals al gezegd niet heel snel kapot gaan, waardoor je deze niet vaak hoeft te vervangen. Wat echter wel vaak voorkomt zijn een versleten kogel of rubbers, vanwege de grote kracht die hierop staat. Waaraan merk je dat jouw draagarm of de toebehorende onderdelen niet meer naar behoren werken? Allereerst kan het zijn dat de auto op een recht stuk afwijkt van een rechte lijn. Dit is een symptoom van versleten kogels of rubbers in de draagarm. Ook kun je getik of gebonk horen tijdens het rijden, vooral op ongelijke wegen. En als laatst kun je een (lichte) speling op je stuur hebben. Als jij een van deze symptomen herkent is het zaak zo snel mogelijk actie te ondernemen. Je moet (laten) nagaan waar het probleem ligt en vervolgens dit onderdeel repareren of vervangen. Hieronder lees je hoe je dat zelf kunt doen!

Stappenplan draagarm vervangen

Wanneer duidelijk is dat je draagarm vervangen moet worden is het natuurlijk een goede optie om naar de garage te gaan. We gaan er echter vanuit dat je dit leest omdat je van plan bent om zelf je draagarm te vervangen, wat in principe ook prima mogelijk is. Voorwaarden zijn dan wel een goede plek om de vervanging uit te voeren, het juiste materiaal en enige kennis van zaken. Het is heel belangrijk dat de draagarm en de rubbers goed met elkaar zijn verbonden. Om deze reden raden we altijd aan om dit allemaal tegelijk te vervangen. Hieronder lees je hoe je dit zelf kan doen. Let op; elke auto is anders. Zorg dan ook dat je altijd goed weet wat je doet voordat je eraan begint.

 

1. Als je een brug tot je beschikking hebt is dit het makkelijkst, dan kun je namelijk goed bij de onderkant van de auto. Een andere optie is je auto opkrikken. Gebruik dan wel een stevige krik en plaats assteunen onder de auto. Handrem erop en schakel de versnelling in. Voor de veiligheid is het altijd beter om niet alleen te werken. 

2. Je begint met het verwijderen van het wiel aan de kant waar je de draagarm gaat vervangen.

3. Vervolgens kun je daadwerkelijk de draagarm los gaan maken. Je begint met de schroeven, vervolgens doe je de bouten. Er zijn meestal twee schroeven, een verticale en een horizontale. Als je de verticale schroef losdraait moet je de tegenmoer vasthouden met een gebogen ringsleutel. Hierna kun je deze losdraaien aan de onderkant.

4. Nu kun je draagarm wegnemen. Je haalt eerst aan de wielkant de wieldraagarm eraf en trekt vervolgens de horizontale schroef eruit. Nu ligt de draagarm helemaal vrij.

5. Je kan de nieuwe draagarm monteren. Bevestig deze eerst aan het wiel. Draai de schroeven aan de wiel verankering losjes aan, omdat je verderop tijdens het monteren nog wat speling nodig hebt. Steek daarna de horizontale carrosserie schroef erin, en draai deze vast met enkele slagen. Het insteken van de verticale schroef kan wat stroef gaan, toch moet je dit voorzichtig doen om schade aan de rubbers te voorkomen. Het is belangrijk om de schroeven nog niet vast te draaien zolang het voorwiel nog in de lucht hangt. Dit moet je pas doen zodra de schokdemper van het wiel is ingeveerd en normaal wordt belast. Draai je ze wel al eerder aan, verkort je de levensduur aanzienlijk.

6. Je moet nu ook de schokdemper nog inveren. Om dit te doen veer je het voorwiel met een transmissiekrik op tot circa 50%. Hierdoor is het draagarmrubber normaal gespannen. Nu kun je alle schroeven strak aandraaien.

6. Het enige wat je nu nog hoeft te doen is het opnieuw monteren van het voorwiel.

 

Als je een draagarm hebt vervangen heb de stuurgeometrie van de auto veranderen. Je moet daarom altijd naar een garage om je auto opnieuw te laten uitlijnen!

 

Heb je nog vragen over de grote beurt, over de verschillende onderdelen/artikelen of wil je gewoon advies? Neem gerust contact met ons op. Dit kan via whatsapp, de chat, de mail of over de telefoon.

20-maart-2020 | Benny's Weetjes | Bogijn Automotive

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je niks missen van Bogijn Automotive? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Kosteloos, altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes en als eerste op de hoogte van onze kortingsacties.


Laagste prijsgarantie

Vindt je het onderdeel ergens anders goedkoper inclusief verzendkosten? Dan krijg je het verschil terug + nog eens 10% als bedankje!
Kijk hier hoe het werkt!

Ik begrijp het

Om je zo goed mogelijk van dienst te zijn, maakt Bogijn.nl gebruik van cookies. Meer info

CHAT