De voor- en nadelen van het start-stop systeem

Om de prestaties van de auto steeds verder te optimaliseren worden er vrijwel continu nieuwe technologieën bedacht door autofabrikanten. Een van de voorbeelden hiervan is het start-stop systeem, wat je in steeds meer auto's ziet. Het idee hierachter is de uitstoot van uitlaatgassen en het brandstofverbruik te verminderen. Wanneer je stilstaat zorgt het systeem ervoor dat de motor automatisch uitschakelt. In deze blog kijken we naar de voor- en nadelen van dit systeem.

Hoe werkt het systeem precies?

Heel simpel gezegd zorgt het start-stop systeem er dus voor dat de motor van je auto wordt uitgeschakeld op het moment dat je stilstaat, bijvoorbeeld in de file of voor een stoplicht. Aandrijving is op dat moment overbodig maar toch gaat dit bij de meeste auto's gewoon door. Je verbruikt op dat moment ook gewoon brandstof en de auto stoot uitlaatgassen uit, wat voor het milieu ongunstig is. Met het start-stop systeem is dit verleden tijd. We leggen hieronder even kort uit hoe het systeem precies werkt. 

  • Je moet eerst natuurlijk weten of je beschikt over het start stop systeem, wat je kunt ziet door het symbool hieronder. Dit symbool is over de hele wereld hetzelfde. De A met een pijl eromheen staat voor start-stop.
  • Wat je moet om het systeem in te schakelen is de motor laten afslaan. Bij een automaat doe je dit heel gemakkelijk door de rem in te houden. Bij een handgeschakelde auto zet je de auto in zijn vrij en laat je de koppeling opkomen. De motor zal afslaan en je kunt het lampje zien branden. De rest van de auto blijft gewoon werken.
  • Hoe start je de motor dan weer? Bij een automaat laat je de rem weer los. Bij een handgeschakelde auto druk je de koppeling gewoon weer in. Je zet de auto in zijn eerste versnelling en kunt weer wegrijden. 

Wat zijn de voordelen van het start-stop systeem?

Er zitten uiteraard een behoorlijk aantal voordelen aan het start-stop systeem. Allereerst worden het brandstofverbruik en de uitstoot van schadelijke stoffen hierdoor verminderd. Zoals al gezegd was dit ook de reden om het systeem te ontwikkelen. Daarnaast worden files minder problematisch voor automobilisten, zowel qua kosten als voor het milieu. Ook voor de motor is het gunstig omdat andere onderdelen minder snel zullen slijten. De besparing die het start-stop systeem wordt steeds groter, met name ook omdat het systeem nog altijd wordt verbeterd. In principe is een start-stop systeem altijd ingeschakeld als je auto hierover beschikt, maar je moet dan wel aan een aantal zaken voldoen. De motor moet warm zijn voordat het systeem werkt, om meerdere redenen. Sowieso is een koude motor niet gunstig, dus wordt hij eerst volledig opgewarmd voordat het start-stop systeem werkt. De airco moet niet aanstaan, omdat deze door de motor wordt aangedreven. Als deze aanstaat kun je daarom niet met het start-stop systeem werken. Bij een lage accuspanning werkt het systeem ook niet om te voorkomen dat de motor niet opnieuw kan opstarten. Overigens is het zo dat je bij een start-stop systeem een EFB of AGM accu nodig hebt. De motor moet natuurlijk veel vaker worden opgestart en de accu wordt sneller leeggetrokken omdat bijvoorbeeld de radio gewoon blijft werken. Daarom heb je een speciale accu nodig. Tot slot moet je boven een bepaalde snelheid hebben gereden voordat het systeem werkt.

Het start-stop systeem is in principe altijd ingeschakeld, maar om te werken moet er wel aan een aantal voorwaarden voldaan worden. Hieronder sommen we de belangrijkste op, het kan zijn dat jouw auto hiervan afwijkt omdat elk model en elk systeem anders kan werken.

  1. De motor moet warm zijn: een koude motor is sowieso nooit gunstig en voordelig. Motor warmte wordt daarnaast gebruikt om het interieur te verwarmen. Om deze redenen zal het start-stop systeem niet werken als de motor nog niet warm is.
  2. De airco is ingeschakeld: De airco wordt door de motor aangedreven, dus zonder motor werkt deze niet. Als je de airco hebt ingeschakeld zal de motor daarom niet afslaan.
  3. Lage accuspanning: bij een lage accuspanning zal het systeem niet werken om het risico dat de motor niet opnieuw kan aanslaan te vermijden. Als de accu genoeg is opgeladen zal het systeem weer werken.
  4. De snelheid is niet hoog genoeg geweest. Als je niet hard hebt gereden, vaak is 10 km per uur de grens, werkt het systeem ook niet. Het systeem wordt pas ingeschakeld wanneer je na stilstand boven die snelheid hebt gereden.  

Zijn er ook nadelen?

Het start-stop systeem is heel succesvol en werkt ook goed. Toch zijn er wel degelijk nadelen, die wel steeds minder worden. Ten eerste kunnen zich problemen voordoen met het systeem of met de auto die dan door dit systeem naar voren komen. Daarnaast vergt dit systeem heel veel van de accu en de startmotor, en dit kost veel meer geld. Ook de krukaslagers leiden meer door dit systeem omdat de auto soms tot 500.000 keer start. De meeste krukaslagers gaan ongeveer 100.000 starts mee, wat dus niet genoeg is. Een normale auto start veel minder en dus hoef je de krukaslagers dan niet of weinig te vervangen. Tot slot duurt het starten natuurlijk net even ietsje langer, zeker bij een handgeschakelde auto. Als je het systeem onder de knie hebt is deze vertraging te verwaarlozen, toch is dit voor veel mensen een punt van ergernis.

Heb je nog vragen over de grote beurt, over de verschillende onderdelen/artikelen of wil je gewoon advies? Neem gerust contact met ons op. Dit kan via whatsapp, de chat, de mail of over de telefoon.

4-april-2020 | Benny's Weetjes | Bogijn Automotive

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je niks missen van Bogijn Automotive? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Kosteloos, altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes en als eerste op de hoogte van onze kortingsacties.


Laagste prijsgarantie

Vindt je het onderdeel ergens anders goedkoper inclusief verzendkosten? Dan krijg je het verschil terug + nog eens 10% als bedankje!
Kijk hier hoe het werkt!

Ik begrijp het

Om je zo goed mogelijk van dienst te zijn, maakt Bogijn.nl gebruik van cookies. Meer info

CHAT