Koppeling auto; alles wat je erover moet weten!

De koppeling; wat is het?

Het doel van koppeling is om de motor met de aangedreven wielen op het gewenste moment te kunnen verbinden en verbreken. De koppeling bestaat uit een koppelingsplaat en een drukgroep. Deze ronde plaat ligt tussen het vliegwiel en de drukgroep en is verbonden aan de versnellingsbak. In het midden van de drukgroep zitten de drukvingers. Deze dienen als een soort veren. Als je het koppelingspedaal indrukt, druk je het lager tegen deze veren aan. Door de hefboomwerking wordt de drukgroep iets terug getrokken en komt de koppelingsplaat helemaal vrij. Hierdoor is de aandrijving (tijdelijk) verbroken. Als je de koppeling weer op laat komen, wordt er weer contact gemaakt. Je kunt nu verder rijden. 

Hoe merk ik dat een koppeling kapot is?

Het meest voorkomende signaal dat een koppeling kapot is, is het moment dat de koppeling begint te slippen. De koppeling kan ook aan vervanging toe zijn als de auto nauwelijks in beweging komt nadat je het koppelingspedaal hebt laten opkomen.

Tijdens het rijden kun je ook opmerken dat de koppeling niet functioneert zoals hij dat hoort te doen. Bij het gasgeven loopt het toerental wel omhoog, maar de auto versnelt nauwelijks of erg langzaam. 

Als laatste kun je ongewone geluiden opmerken. Je hoort bij het indrukken van het koppelingspedaal een piepend geluid, geraas of gekraak. De koppelingsdruklager is in de meeste gevallen dan kapot. 

Laat de koppeling even controleren als het schakelen moeilijker wordt, of wanneer het koppelingspedaal zwaarder aanvoelt dan normaal. 

De koppeling vervangen

De koppelingsplaat is onderhevig aan slijtage maar is hier ook op gebouwd. Een koppeling hoeft niet vaak vervangen te worden. Soms pas na circa 300.000 kilometer. Al zal bij andere auto's de koppeling al bij de 100.000 à 200.000 aan vervanging toe zijn. Bij sommige auto's is de koppeling nu eenmaal wat slechter geproduceerd. Ook kan het liggen aan de rijstijl. Het vaak laten 'slippen' van de koppeling brengt extra slijtage met zich mee.

Bij de vervanging van de koppeling zal in bijna alle gevallen de versnellingsbak gedemonteerd moeten worden. Dit kan erg veel werk opleveren. Hou er dus rekening mee dat het vervangen van de koppeling erg veel tijd kan gaan kosten. 

Als je de keuze hebt gemaakt om zelf de koppeling van jouw auto te vervangen, kun je misschien wel wat hulp gebruiken. Wij van Bogijn hebben daarom een stappenplan opgezet waardoor je makkelijk de koppeling zelf kunt vervangen. 

  • Zet de auto op een veilige plek neer. De voorkant van de auto moet je nu iets omhoog zetten. Doe dit met een autokrik of hefbrug. Je kan nu makkelijker bij de onderdelen.
  • De volgende stap is het losmaken van de aandrijfas. De aandrijfas moet worden verwijderd, omdat deze aan de versnellingsbak vastzit. Haal vervolgens de versnellingsbak eruit. Het is anders niet mogelijk om bij de versleten koppeling te komen. 
  • Koppel nu de bekabeling van de schakelpook en koppelcilinder. Indien er een motorsteun aan de versnellingsbak gemonteerd is, moet je deze ook verwijderen. Als dit het geval is, moet je de motor ondersteunen met speciaal gereedschap.
  • Haal nu de versnellingsbak los. Om dit voor elkaar te krijgen, moet je alle bouten rondom de bak losschroeven.
  • Je kunt vervolgens de versnellingsbak losmaken. Als je dit hebt gedaan, kun je de koppelingsplaat en drukgroep zien.
  • De volgende stap is het losschroeven van de koppelingsplaat van het vliegwiel. Nadat je dit gedaan hebt, haal je de druklager en de drukgroep eraf.
  • Je bent aangekomen bij de stap dat je de nieuwe onderdelen kan gaan monteren. Monteer de nieuwe onderdelen op dezelfde wijze zoals je de oude eraf hebt gehaald. Om de koppeling goed in het midden te kunnen monteren, heb je soms een centreerpen nodig. 
  • Monteer nu de versnellingsbak, bekabeling en aandrijfas weer in dezelfde volgorde als de demontage. 
  • Je kunt de auto van de krik halen en controleren of de koppeling goed werkt.

Kosten voor het vervangen van de koppeling

Het vervangen van de koppeling kost je gemiddeld € 550. Het prijsverschil komt tot stand doordat de prijs voor het vervangen afhangt van het type auto en aantal werkuren dat het kost om de koppeling te vervangen. De toegankelijkheid van de koppeling en de hoeveelheid aan onderdelen die vervangen moeten worden, hebben ook invloed op de prijs.

Let op; het vervangen van een koppeling bij een voorwielaangedreven auto kost meer tijd dan bij een achterwielaangedreven auto. 
Zoals al eerder benoemd wordt niet alleen de koppelingsplaat vervangen, maar vaak de complete koppeling. De kosten voor het aanschaffen van deze onderdelen zullen ook per type auto verschillen. 

Als laatste zal het uurloon per garagehouder verschillend zijn. Het uurloon ligt bij een dealer meestal wat hoger dan bij een universele garagehouder. 

Koppelingsset kopen bij Bogijn 

Voor het kopen van een koppelingsset ben je bij Bogijn aan het juiste adres. Wij hebben koppelingssets van verschillende topmerken en zijn daarnaast ook nog eens super voordelig geprijsd. 

We hanteren zelfs een laagsteprijsgarantie. Mocht je hetzelfde product ergens anders goedkoper vinden, neem dan contact met ons op. Indien het voldoet aan de voorwaarden krijg je 10% korting op de prijs van onze conculega. 

Heb je nog vragen over de koppeling van jouw of heb je een andere vraag, dan kun je altijd contact met ons opnemen.

 

10-januari-2020 | Benny's Weetjes | Bogijn Automotive

 

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je niks missen van Bogijn Automotive? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Kosteloos, altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes en als eerste op de hoogte van onze kortingsacties.


Laagste prijsgarantie

Vindt je het onderdeel ergens anders goedkoper inclusief verzendkosten? Dan krijg je het verschil terug + nog eens 10% als bedankje!
Kijk hier hoe het werkt!

Ik begrijp het

Om je zo goed mogelijk van dienst te zijn, maakt Bogijn.nl gebruik van cookies. Meer info

CHAT