E10 brandstof, het nieuwe Euro 95

Wat is E10 brandstof?

Wat is E10 brandstof nu precies? Steeds vaker vragen automobilisten dit zich af. E10 brandstof is een mengsel van 90 procent fossiele brandstof en maximaal 10 procent bio-ethanol. Deze 10 procent bio-ethanol is een alcohol dat ontstaat door gisting uit suiker, maïs of tarwe. De ethanol kan motoronderdelen aantasten, doordat deze agressiever is dan benzine. E10 brandstof zal bij de meeste benzineauto's geen problemen veroorzaken. 

E5 benzine is daarentegen voor 5 procent vermengd met ethanol. Euro 95 wordt in werkelijkheid meestal gezien als E5. Verder is er ook nog E85. Deze brandstof bevat ook ethanol. Echter is hierbij het octaangehalte lager. E85 kun je alleen tanken als je motor hiervoor in aanmerking komt. Dit soort aangepaste auto’s zijn te koop en worden aangeduid met Flex Fuel Vehicle. 

Volgens de ANWB zijn slechts 10 procent van de auto’s en andere motoren niet geschikt voor E10 brandstof. Als dit het geval is bij jouw auto is, raden wij sterk aan om ‘gewoon’ Euro 95 te tanken. Andere oplossingen kunnen SuperPlus 98 of een premium brandstof zijn. Het octaangetal is hierbij belangrijk. Het octaangetal staat altijd vermeld, maar tank in alle gevallen geen benzine met een octaangetal lager dan voorgeschreven. Dit om motorschade te voorkomen. Buiten Nederland komt het wel eens voor dat het octaangetal lager is dan 95, maar daar krijg je in Nederland vrijwel niet mee te maken. 

Waarom brandstoffen als E5, E10 en E85 

Door het bijmengen met bio-ethanol bestaat onze voertuigbrandstof uit meer herbruikbare energie. Deze herbruikbare energie lost het vraagstuk omtrent de oneindigheid van fossiele brandstoffen op. Ook is bio-ethanol een oplossing tegen de negatieve veranderingen van het klimaat. De CO2-uitstoot kan ruim verminderd worden door het gebruik van bio-ethanol. 

E10 brandstof in Nederland

Vanaf 29 oktober 2019 is het bij de meeste tankstations verplicht om E10 aan te bieden. Echter, als een pompstation één soort benzine in het assortiment voert, is E10 brandstof niet verplicht. Als het benzinestation meerdere soorten brandstoffen aanbiedt, is het verplicht dat minimaal de helft hiervan E10 brandstoffen zijn. 

E10 brandstof in de landen om ons heen 

In België is in het jaar 2007 de Euro 95 vervangen door 95 E10. De benzinestations in België zijn voorzien van 95 E10 en worden aangeduid met een groene sticker. Euro 95 zoals die vroeger was, is niet meer te verkrijgen in België.    

In Duitsland neemt de E10 brandstof het steeds meer over van de gewone Euro 95. De Euro 95 brandstof is nog wel steeds verkrijgbaar. Euro 95 staat in Duitsland bekend als Super of Super 95. In Duitsland wordt E10 brandstof aangeduid als Super E10 of Super 95 E10. 

In Frankrijk is het lang zoeken naar Euro 95 brandstof. De E10 brandstof wordt in Frankrijk aangeduid als SP95-E10. De eerste twee letters SP staan voor Sans Plomb en 95 voor het octaangetal. Met E10 wordt de 10 procent bio-ethanol die toegevoegd is bedoeld. Buiten de snelwegen om, is Euro 95 nog wel te tanken. Verder is ook de loodvrije Superplus 98 te verkrijgen. Deze Superplus 98 is net als de Euro 95 nog wel te verkrijgen bij pompstations buiten de snelwegen om. 

De Politiek over E10 brandstof

Volgens regeringspartij VVD moet het voor automobilisten aantrekkelijk worden om over te stappen naar biobrandstof E10. Volgens de VVD heeft E10 benzine een positieve invloed op de CO2 uitstoot. Ook is de partij verbaasd dat het zo lang duurt voor dat Nederland meegaat in deze ontwikkeling. Andere landen zoals Duitsland, België en Frankrijk zijn al veel eerder overgestapt op het gebruik van E10 benzine. 

Verder oppert de partij om te kijken naar een verlaging van de accijns. In onze buurlanden worden automobilisten hiermee verleid om de overstap te maken naar E10 benzine. Wel belangrijk om te onthouden is dat niet alle auto’s geschikt zijn voor het gebruik van E10 benzine. De ANWB schat dat 10% van het totaal aantal auto’s niet geschikt is voor E10 brandstof. Dit betreft dus circa 900.000 auto’s.     
 

Brandstof Stickers

Al bijna een jaar zijn alle brandstof stickers in Europa hetzelfde. De stickers aan de binnenkant van de tankklep, komen vaak overeen met de stickers op de pomp. Dit wordt gedaan om verwarring te voorkomen bij de consument. En al helemaal met de opkomst van nieuwe brandstoffen kan er verwarring ontstaan. 

In het regeerakkoord is opgenomen dat in 2030 alle nieuwe auto’s emissieloos moeten zijn. Door de toename in het gebruik van groenere benzine, kunnen auto’s schoner rijden en worden er minder fossiele brandstoffen verbruikt. 

E10 benzine prijs

Buiten Nederland is de prijs van Euro 95 benzine per liter de afgelopen jaren goedkoper geweest dan E10. We hebben het dan over 1 of 2 cent per liter. In de toekomst hoeft dit niet meer het geval te zijn, omdat je dan vaker moet tanken dan eerst. Door de ontwikkelingen in de productie en het verbruik van biobrandstoffen, zal de prijs ook veranderen. 

In Nederland zal de prijs van E10 benzine in het begin duurder zijn dan Euro95. Dit komt doordat E10 brandstof in het begin nog niet grootschalig wordt aangeboden. Er wordt verwacht dat in de toekomst dit zal veranderen.  

De kwaliteit van E10 brandstof

E10 benzine is in de meest landen geschikt voor benzine met octaangetal van 87 naar 90. Als de brandstoffen een lagere kwaliteit hebben, mogen deze niet gebruikt worden voor de aanmaak van E10 benzine. De motor van de auto kan anders beschadigen. Ethanol heeft corrosieve eigenschappen. Met de hedendaagse technologieën bij het vervaardigen van brandstoftanks en de leidingen, zijn de meeste wagens bestand tegen deze corrosie. Echter is er een aantal voertuigen dat nog niet opgewassen is tegen een grote hoeveelheid vocht. Omdat ethanol vocht aantrekt, zou dit kunnen leiden tot een toename van water in de E10 benzine. Het octaangehalte zal hierdoor afnemen. Door deze verlaging van het octaangehalte, kan de motor beschadigd raken.

E10 brandstof geschikt voor mijn auto

Sinds 2005 wordt Euro 95 bijgemengd met minimale percentages aan ethanol. De bijmenging veroorzaakt in eerste instantie geen problemen, maar met een dubbele hoeveelheid is de kans op problemen wel aanwezig. Bij 90 procent van de benzinepompen zijn brandstoffen met dubbele hoeveelheid aanwezig. Fabrikanten van auto’s hebben gegevens openbaar gemaakt omtrent de geschiktheid voor het gebruik van E10 brandstof. 

Wanneer je E10 brandstof hebt getankt terwijl dit niet de bedoeling was, raak dan niet in paniek. Gebruik de volgende keer de juiste brandstof. Indien je je auto een lange tijd niet gebruikt, laat de E10 brandstof dan niet in je tank zitten. Één keer kan geen kwaad, maar pas op met overmatig gebruik.

 

Is jouw auto geschikt voor E10 Brandstof?

E10 Benzine voor mijn Abarth
E10 Benzine voor mijn Alfa Romeo
E10 Benzine voor mijn Audi
E10 Benzine voor mijn BMW
E10 Benzine voor mijn Chevrolet
E10 Benzine voor mijn Citroën
E10 Benzine voor mijn Dacia
E10 Benzine voor mijn Dodge
E10 Benzine voor mijn Fiat
E10 Benzine voor mijn Ford
E10 Benzine voor mijn Honda
E10 Benzine voor mijn Hyundai
E10 Benzine voor mijn Jaguar
E10 Benzine voor mijn KIA
E10 Benzine voor mijn Lexus
E10 Benzine voor mijn Mazda
E10 Benzine voor mijn Mercedes-Benz
E10 Benzine voor mijn Mini
E10 Benzine voor mijn Mitsubishi
E10 Benzine voor mijn Nissan
E10 Benzine voor mijn Opel
E10 Benzine voor mijn Peugeot
E10 Benzine voor mijn Renault
E10 Benzine voor mijn Seat
E10 Benzine voor mijn Skoda
E10 Benzine voor mijn Smart
E10 Benzine voor mijn Suzuki
E10 Benzine voor mijn Toyota
E10 Benzine voor mijn Volkswagen
E10 Benzine voor mijn Volvo

 

16-september-2019 | Benny's Weetjes | Bogijn Automotive

 

Laagste prijsgarantie

Vindt u het onderdeel ergens anders goedkoper inclusief verzendkosten? Dan krijgt u het verschil terug + nog eens 10% als bedankje!
Kijk hier hoe het werkt!

Ik begrijp het

Om je zo goed mogelijk van dienst te zijn, maakt Bogijn.nl gebruik van cookies. Meer info

CHAT