Bobine kapot; wat kost een nieuwe?

Bobine auto

Een bobine maakt onderdeel uit van je auto. Het is een soort transformator die helpt bij het proces van het ontsteken van een verbrandingsmotor. De bobine zet laagspanning die door het systeem loopt om in hoogspanning. Door deze hoge spanning kan een verbrandingsmotor ontsteken. Dit is nodig om de auto te kunnen starten. 

De bobine van je auto bestaat uit verschillende onderdelen. De kern van de bobine bestaat uit gelamineerd weekijzer. Daaromheen zit het apparaat gebouwd. Daarbij heb je twee spoelen. Beide spoelen zijn van geëmailleerd koperdraad. Deze zitten om de kern heen gewikkeld. De eerste spoel bestaat uit dik draad en heeft weinig windingen. De tweede spoel bestaat uit een dunne draad en heeft veel windingen. Deze twee samen vormen de transformator. Om kortsluiting te voorkomen, zitten tussen de twee draden isolatiepapier.

De bobine werkt met elektriciteit en heeft daarom een input. De input is van gelijkspanning. De elektronen zullen zich bewegen in één richting. Op deze draad zit 12 volt. Bij wat oudere auto’s is dit nog wat lager. Die auto’s hebben een spanning van 6 volt. 

De spoel met de draad wekt een grote hoeveelheid spanning op. Er worden spanningen bereikt van 15.000 tot 25.000 volt. De opgewekte spanning wordt naar een bougie geleid, die vervolgens vonkt en de brandstof ontsteekt. 

Aantal bobines in een auto

Het aantal bobines verschilt per auto. Meestal is het zo dat er op elke bougie één bobine zit. De bougie staat in verbinding met de brandstof. Iedere bobine zorgt voor ontsteking waardoor de auto goed kan rijden. Het kan overigens ook voorkomen dat niet op iedere bougie een bobine zit. De bougies zijn dan door middel van kabels verbonden aan de bobines.

Bobine kapot

Bij wat oudere bobines komt het vaak voor dat de bobine niet goed is aangesloten. Het is dan van belang om de bobine te vervangen. Het kan ook voorkomen dat een kabel versleten raakt of dat er aansluitingen vervuild raken. Als dit laatste gebeurt, is de kans groot dat er problemen ontstaan aan de auto.

Bij bobines waar het allemaal iets complexer is, kan er vocht optreden. Er ontstaat dan oxidatie en de bobine dient dan vervangen te worden. 

De modernste bobines gaan meestal kapot door warmte. De cilinders die zich in de nabije omgeving van de motor bevinden, kunnen heel warm worden. De cilinders kunnen vervolgens gaan uitzetten, maar zullen niet smelten. Wanneer de cilinders te veel uitzetten, moet de bobine worden vervangen. Doe je dit niet, dan kan er schade aan de hele auto ontstaan.

Symptomen van een kapotte bobine
Vaak zijn er enkele symptomen die wijzen op een kapotte bobine. Wij hebben een aantal van deze symptomen voor je op een rijtje gezet. 

  • motor start niet;
  • voertuig heeft overslaande ontstekingen;
  • slechte acceleratie of vermogensverlies;
  • motorregeleenheid schakelt in noodloop;
  • motorcontrolelampje licht op;
  • opslaan van een storingscode.

Testen of een bobine kapot is

Je gaat natuurlijk alleen een bobine vervangen als blijkt dat deze kapot is. Het is belangrijk dat je eerst de bobine gaat doormeten. Zo kom je erachter of er defecten zijn aan de bobine, of dat er toch iets anders aan de hand is. Wij leggen je hieronder uit hoe je het beste kunt testen of een bobine kapot is. 

Allereerst kun je de aanwezige metertjes controleren. Dit zijn de ohmmeters en geven een weergave van de weerstand. Door de fabrikant zijn vaak enkele standaardwaarden opgesteld. De waarden verschillen per bobine. De volgende waarden komen voor:

- Cilinderbobine transistorontsteking
Primair: 0,5 Ω–2,0 Ω / Secundair: 8,0 kΩ–19,0 kΩ 

- Cilinderbobine elektronische ontstekeingsinstallatie met kenveldontsteking
Primair: 0,5 Ω–2,0 Ω / Secundair: 8,0 kΩ–19,0 kΩ 

- Enkelvonk- of dubbelvonkbobine volledig elektronisch ontstekingssysteem
Primair: 0,3 Ω–1,0 Ω / Secundair: 8,0 kΩ–15,0 kΩ 

Als tweede raden we je aan om onder de motorkap te kijken. Je kunt dan direct zien of er schade aan de bobine is. Indien dit het geval is, moet je de bobine vervangen. Let bij de controle op sporen van oxidatie en controleer de kabels en bedrading.
Er kan ook een probleem zijn bij de stroomtoevoer waardoor het lijkt dat het ligt aan de bobine. Wij van Bogijn raden daarom aan om ook de batterij en de kabels eromheen te checken. Om een specifiek beeld te krijgen van wat er kapot is, kun je het foutgeheugen uitlezen. Je ziet dan in één oogopslag wat er mis is. 

Bobine kopen

Voor een nieuwe bobine voor jouw auto ben je bij Bogijn aan het juiste adres. Wij hebben bobines van topmerken, die ook nog eens voordelig zijn geprijsd. Bij Bogijn hanteren wij een laagsteprijsgarantie

Wil je een nieuwe bobine bestellen, maar weet je niet welke? Op basis van je kenteken kan je makkelijk en snel achterhalen welke bobines er in jouw auto passen. 

Daarnaast kan je ook zoeken via je merk, type en uitvoering auto. Ook dan komen de juiste onderdelen voor jou naar boven, dus ook de bobine die jij nodig hebt. 

Je kunt ook zoeken op artikelnummer bij Bogijn. Je vind direct het artikel waarvan je het artikelnummer hebt ingevoerd.

Kom je er alsnog niet uit? Wij helpen je graag om het juiste onderdeel te vinden. Hierover kun je natuurlijk ook altijd even contact opnemen.

 

6-januari-2020 | Benny's Weetjes | Bogijn Automotive

 

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je niks missen van Bogijn Automotive? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Kosteloos, altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes en als eerste op de hoogte van onze kortingsacties.


Laagste prijsgarantie

Vindt je het onderdeel ergens anders goedkoper inclusief verzendkosten? Dan krijg je het verschil terug + nog eens 10% als bedankje!
Kijk hier hoe het werkt!

Ik begrijp het

Om je zo goed mogelijk van dienst te zijn, maakt Bogijn.nl gebruik van cookies. Meer info

CHAT