Het nieuwe 100 rijden; wat is anders en waar moet ik op letten?

Het zal je vast en zeker niet ontgaan zijn, we mogen ‘nog maar’ honderd rijden op de snelweg. Op 16 maart ging de nieuwe wetgeving van de maximumsnelheid van 100 kilometer per uur in zijn werking. Wat zijn nu de nieuwe aangescherpte regels, wat veranderd er en waar moet ik meer op gaan letten? Je leest het allemaal hier bij Bogijn in deze blog.

Waarom honderd rijden?

Na lange tijd van onduidelijkheid, veel protesteren en wachten is het zo ver. We mogen nog maar 100 rijden op de snelweg. Dit gaat natuurlijk enorm wennen zijn, vooral voor menig autoliefhebber is het natuurlijk heerlijk om het gaspedaal eens flink in te drukken. Met de komende strengere regelgeving moet je hier toch echt op gaan letten. Waarom is het nu precies nodig dat we zo’n drastische snelheidsvermindering moeten gaan hanteren?

Milieu
De grootste factor die meespeelt in het verlagen van de snelheid is de stikstof uitstoot. In November 2019 is besloten deze terug te gaan dringen, met alle nodige sancties van dien. Honderd rijden zal de luchtkwaliteit bevorderen en de uitstoot logischerwijs verminderen. Hoe hoger de snelheid is waar we mee rijden, hoe hoger het gehalte stikstofdioxide en fijnstof in de lucht is. Dus simpel gezegd is het zo dat hoe sneller we rijden, hoe ongezonder en schadelijker de lucht om ons heen is. Vanuit het RIVM is dan ook de noodzaak voor de snelheidsverlaging groot gemaakt.

Veiligheid
Naast de milieu voordelen speelt verkeersveiligheid een grote rol. Nederland is al jarenlang een van de meest verkeersveilige landen in de wereld. Dit willen we ook blijven en daarvoor is een snelheidsverlaging nodig. Bij een lagere snelheid heb je veel meer reactie tijd dan bij een hogere snelheid. Zo kun je makkelijker uitwijken en sneller remmen.

Is het overal en altijd 100?

Dat heeft te maken met de tijd wanneer je rijdt en het traject. Overdag vanaf 6:00 tot 19:00 is het overal zonder uitzondering maximaal honderd. Daarnaast gelden van 19:00 tot 6:00 dan gewoon nog de oude snelheden. Per traject verschilt dit dan. Mocht je er eerst 120, dan mag dat na zeven uur ook, hetzelfde geldt voor de 130 zones. Voor de originele 100 zones veranderd er dus niks. Als de spitsstrook open is gelden er aangepaste maximumsnelheden van 80 en 100 km per uur.

Borden
Het is nog het grootste karwei geweest om alle verkeersborden te vervangen. Deze hele klus die in totaal bijna 20 miljoen euro heeft gekost heeft een flinke tijd geduurd, grotendeels door het vervangen van alle verkeersborden. In totaal zijn er 4000 nieuwe borden of bordenwijzigingen geplaatst. Daarbij zitten ook nog de tijdbordjes die zijn toegevoegd. De borden zijn niet vernieuwd, het zijn gewoon dezelfde oude vertrouwde ronde borden met een rode cirkel en in het midden ‘100’.

Hoe streng wordt er gecontroleerd?

Tot zo ver zullen er geen extra controles komen op snelheid en zullen controles doorgaan in de huidige graad. Door middel van flitsers en steekproef lasermetingen. In een later stadium zal de politie auto’s in gaan zetten die undercover rond gaan rijden en snelheden meten.

Boetes
Vanaf 16 maart zal een gemeten snelheid van 130 km per uur op een 100 km per uur tijdstip bestraft worden met een boete van maar liefst 297 euro. Daarnaast zullen de boetes van snelheidsovertredingen berekend worden  

Heeft het voordelen voor mijzelf?

Dat heeft het zeker. Het geldt vooral als je vaak lange stukken rijdt over snelwegen. De kosten voor brandstof zullen voor jou dan zichtbaar afnemen. Volgens berekeningen en onderzoek van het CBS zou je over het algemeen tussen de 25 en 30% aan brandstofkosten besparen als je 100 rijdt in plaats van 130. Je zult dit niet zo duidelijk merken als je niet heel veel rijdt met de auto en weinig op snelwegen komt. 

Het minimale tijdsverschil tussen aankomsttijden bij de verschillende snelheden en het financiële voordeel zijn positieve effecten voor de bestuurders die veel kilometers maken op jaarbasis.

Waar moet ik op letten?

Al het nieuws is nu globaal besproken. Waar moet je nu extra op gaan letten tijdens het rijden? We geven hier een korte opsomming:

  • Tussen 6:00 en 19:00 dien je op de snelweg altijd 100 te rijden, mits een lagere snelheid staat aangegeven uiteraard. 
  • Overdag mag je nergens harder dan 100.
  • Na 19:00 tot 6:00 mag je gewoon weer 120 en 130 rijden op de juiste trajecten. Welke dit zijn zie je langs de weg door de borden of op je geüpdatete navigatiesysteem.
  • Houdt je je niet aan de nieuwe snelheid kun je een boete van rond de 300 euro verwachten. 

 

18-maart-2020 | Benny's Weetjes | Bogijn Automotive

 

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wil je niks missen van Bogijn Automotive? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Kosteloos, altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes en als eerste op de hoogte van onze kortingsacties.


Laagste prijsgarantie

Vindt je het onderdeel ergens anders goedkoper inclusief verzendkosten? Dan krijg je het verschil terug + nog eens 10% als bedankje!
Kijk hier hoe het werkt!

Ik begrijp het

Om je zo goed mogelijk van dienst te zijn, maakt Bogijn.nl gebruik van cookies. Meer info

CHAT