Cilinderkop - Cilinderkop
Informatie cilinderkop
Het belangrijkste onderdeel van een auto is misschien wel de motor. Zonder de motor zal de auto niet kunnen rijden en heb je er dus erg weinig aan. Een belangrijk onderdeel van de motor is de cilinderkop. De cilinderkop transporteert lucht en brandstof naar de verbrandingskamer.
De cilinderkop zit bovenop het motorblok en sluit de cilinders af. De cilinderkop staat via de distributieriem of de distributieketting in verbinding met de krukas. De koppakking zit tussen de cilinderkop en het motorblok en zorgt voor een gasdichte afdichting tussen deze twee onderdelen. De cilinderkop functioneert ook als behuizing voor onder andere de kleppen, de bougies en de brandstofinjectoren.
Cilinderkop vervangen
Door de hoge druk en temperatuur die er op de cilinderkop staat kan deze vervormen of krom trekken. Wanneer de cilinderkop krom of vervormd is, kan de motor niet meer of niet meer optimaal werken. Daarom is het van groot belang dat u een vervormde of versleten cilinderkop uitvlakt of vervangt.
Cilinderkoppen zijn meestal gemaakt van aluminium of gietijzer. De manier van uitvlakken is bij beide materialen eigenlijk het zelfde, maar het materiaal waarmee gevlakt wordt verschilt. Bij gietijzer gaat het vlakken met behulp van steen. Bij aluminium gaat het met behulp van een beitel. Na het het vlakken moet de cilinderkop een bepaalde ruwheid hebben. Deze ruwheid hangt af van de koppakking die er later op word gemonteerd.
Gebruikt men een normale koppakking? Dan moet het materiaal ruw genoeg zijn. Die ruwheid is nodig om een goede afdichting met de normale koppakking te verkrijgen. Bij het monteren van een Multi-gelagerde stalen pakking is het belangrijk om een zo glad mogelijke cilinderkop te krijgen.
Een cilinderkop kopen?
Wij van Bogijn hebben een breed assortiment aan cilinderkoppen van de grootste merken. Bekijk ons assortiment hieronder en vindt de juiste cilinderkop voor uw auto.